lørdag, august 18, 2007

»I hate the white man«,

Dagens bilde bryter fundamentalt med det som er vanlige. Det er fra Statens Museum for Kunst i København. Det er således høyverdig kunst, men i mine øyne er det barbari.

Det representerer noe merkelig: et barbari som har sneket seg inn i kunsten innenfra, som er akseptert som kunst, mens det i virkeligheten er det stikk motsatte.
- Kunst trenger slett ikke være "høy", mye moderne kunst er en utforskning av det "lave", men en annen retning er en behandling av og en lefling med destruktive og stygge ting. Det er en utvikling som har fått pågå i mange år uten at kunstanmeldere har kommentert det. Derved er noe av kontrakten mellom kunstformidlere/kunstnere og publikum brutt: de reagerer instinktivt på denne kunsten: den er ulekker, stygg og har et ekkelt budskap. Folk rygger unna. Mens endel innenfor, blant de som kjenner kodene, kan føle seg hevet over vanlige folk som ikke forstår hva det representerer.
- Vi bringer flere eksempler i dagene som kommer, og vil utdype nærmere. Bildet passer godt til utstillingen om det nasjonale som konstruksjon: å tro at nasjonen representerer verdier som er verdt å forsvare, er sjåvinisme og dumhet. Bildet av grisene viser baksiden av denne selvforståelsen. Men dette er en gammel stereotyp: Roy Harper sang "I hate the white man", men disse kunstnere later til å tro at vi lever i 68. De synes ikke å merke at det er noe helt annet de har sluppet inn.



Hans Rustad: Barbari (foto 2: "Manden der reddede sig ud gennem sit røvhul" . Fotos Snaphanen, klik !)


Fra kataloget - den mondæne, blaserte nihilisme: While we wait
"Et selvforskyldt mirakel venter på et nyt 2007 .


Denne kæmpemæssige fede gris er, ifølge Haugen Sørensen, et billede på den tid, vi lever i. Vi har som grisen selv sølet os til, og ligesom den ligger vi i vores eget lort. Vi skaber dermed selv de situationer, vi befinder os i, og vi venter konstant på, at nye mirakler skal indtræffe. Svin er på den anden side noget af det uskyldigste, der findes, hvilket glasurens hvide farve er med til at understrege. I denne modsætningsfyldte og humoristiske karikatur på mennesket kommer grisen til at fremstå både ynkelig og selvtilfreds, og man ved ikke rigtig, om man skal grine … eller græde."
Humoristisk? Beckett, Kafka og Schopenhauer har fortvivlelsens humor, men dette? Skal jeg "grine" eller græde, valget er ikke svært.

Den evige sosse
Interessant paradoks Göran Skytte rejser her. Selvom man støder på en del kyndige svenskere (naturligvis) , der skriver på nettet, er mange påfaldende umodne og naive. Der er en demokratisk apati, populisme og indolens, der står i skærende kontrast til de muligheder der findes for at informere sig og kvalificere debatten. Uddannelserne og medierne må tage hver deres store del af ansvaret.
Sverige badar i pengar, företagen går urstarkt, arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar, hushållen blir rikare. Ändå pekar opinionskurvorna för regeringen rakt ner.
Svenskarna borde göra vågen, men en förkrossande majoritet väljer att istället sympatisera med den rödgröna röra som kokade ihop det tidigare eländet. I mätning efter mätning lägger man surmulet sin röst på Lars Ohly, språkrören och Sahlin. Senaste mätningen (Demoskop 13/7–6/8) gav 56 procent till de rödgröna, 41 procent till regeringen.Hur hänger detta ihop? Frågorna är många. Till exempel: har svenskarna blivit galna?Här några hypoteser och frågeställningar. Socialdemokratin har haft nästan obruten regeringsmakt i över 80 år. Har sossarnas rekordlånga maktinnehav gjort svenskarna till ett slags ”eviga sossar”?
Vi svenskar är politiskt lättlurade och utan minne. Det är sossarna som har skapat det dåliga samhället, segregationen, förorterna, arbetslösheten, utanförskapet, bidragsberoendet, skoleländet. Men det räcker med att Sahlin gör ett kort besök i förort och lovar guldregn, så verkar allt annat glömt, för- låtet, bortsopat.Sådana förklaringar kan alla innehålla ett eller flera grand av sanning.
Göran Skytte: Har svenskarna blivit galna?


Selvpåført hukommelsestab
Svenska skolbarn vet inte vad Gulag representerar.
I inget annat europeiskt land är det så accepterat att förneka kommunismens brott som i Sverige.
Han skriver: "Det är alldeles självklart att kommunismens brott måste uppmärksammas mer. Speciellt i Sverige."
I Biblioteksbladet (05/2007- Påbjuden kunskap – oroande utveckling, pdf.s .33)finns en artikel som skulle kunna förbigås eftersom den är så illa skriven. Dock är den ytterligare ett bevis på att i inget annat europeiskt land är det så legitimt att förneka kommunismens illdåd som i Sverige.
Två skolbibliotekarier, Jonas Aghed och Juan Vega, på Brännkyrka gymnasium i Hägersten finner ”oroväckande” tecken i tiden: ”en högerlobbying med mcarthyistiska förtecken”. Det hemska som sker är att det finns människor som vill sprida upplysning om kommunismens brott.
Varför denna upprördhet? Enligt en färsk Demoskopundersökning vet 95 procent av de svenska skolbarnen vad Auschwitz står för. Det är bra, men siffran ska upp till 100 procent. Däremot är det oroväckande att 90 procent av eleverna inte vet vad Gulag representerar. Bibliotekarierna som ljuger om kommunismens brott


»Det frie Gymnasium - et alternativt uddannelsessted«
det kan nok antydes :Idrætsdag på Det Fri Gymnasium: Sten en papbetjent. Er det det der hedder "projektorientering"?
De er dog knap så avancerede som svenske AFA i denne terrormanual, der både indeholder instruktioner i molotov-cocktails og angreb på offentlige installationer.
De 700 elever undervises både i højkultur og lavkultur. Jeg ved ikke i hvilken ende de regner grafittien der er plastret over hele skolen , udvendigt som indvendigt. Skolen historie er også alternativ, den har ligget fem steder på 37 år. Idag er den genbo til De Gamles By i Møllegade. (Foto Snaphanen, klik!)
"Det frie Gymnasium er et alternativt uddannelsessted med skoledemokrati. Skolen er en selvejende institution og rummer 8. - 9. klasse, 10. kl./brobygning, gymnasium, to-årig hf og hf-enkeltfag. Der arbejdes projektorienteret på alle niveauer.
En af de vigtigste kamp var nok deltagelsen i kampen for et ungdomshus i København: Eleverne deltog i besættelsen af Rutanafabrikken, af Ryesgade, Allotria, Abel Kathrines gade og også i en lang række arbejdskampe, f.eks. stilladsarbejdernes kamp og BT- typografernes kamp. Samtidig var lærerne blevet eftertragtede som indsparkere i den pædagogiske debat, der også havde fundet vej til en række andre gymnasier.
1988-89: Vesterbro - stadigvæk på barrikaderne Vesterbro var barsk. Her var der i senfirserne kamp til stregen mellem bz´ere, børnemagt og myndighederne og det centrale slag omkring Sorte Hest-kollektivet skete lige henne om hjørnet, samtidig med premieren på skolens mega-teaterforestilling i en nedlagt fabrikshal ved siden af." Det Frie Gymnasium

Happy birthday, Freddy !

A Satyrical Video

http://www.petitiononline.com/ulfkotte/petition.html Protesting the banning of a democratic rally on Sept 11 to commemorate the victims of 9/11 and and protest the unwanted Islamisation of Europe.

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net